Allt om skolgången och valen..

Får ofta frågan till varför jag bytte från Nv och varför jag inte studerar så som mode/design när jag älskar det så mycket.. Mode & allt det där tycker jag är roligt MEN jag vill inte satsa på utbildningen även om det skulle vara hur kul som helst, det är mer ett intresse och en hobby för mig, men man vet aldrig vad som sker i framtiden men just finns det inga planer på att gå vidare med det än att ha det som hobby. 

Svaret på frågan varför jag bytte från Nv till djur.. Jag vill fortfarande läsa naturvetenskap men just då när jag började funkade de inte. Mitt liv blev mer & mer kaotiskt och studierna gick inte ihop med mitt liv. Det skulle inte finnas en chans till att klara utbildningen så som mitt liv såg ut då och det var tur att jag bött med tanke på hur mitt liv har sett ut efter det. Jag är jätte ledsen för det eftersom det var mitt val och de jag ville satsa på men jag bött även av anledningen att det skulle bli lite lång tråkigt att endast sitta i skolbänken utan någon praktik  på övriga linjer som de finns. Jag vill ut, knyta kontakter & upptäcka saker och ting. Men gymnasiet som jag gick på då heter SES och det var en jättebra skola och allt men som sagt jag har fortfarande kontakt med flera av personerna i klassen & hade mitt liv varit annorlunda så hade det funkat. 

Jag hann gå en månad på SES, eller aa jag var även där borta rätt mycket mot slutet för som sagt problemen tog över mer & mer. Jag kände då att antingen hoppar jag av skolan helt eller så byter jag till en annan linje och med något som jag älskar och vet att jag lätt som plätt kan klara av. Och självklart just då var valet att börja på ett annat gymnasium på en annan linje och då valde jag Djurgymnasiet med inrikting djurpark/sällskapsdjur. Men även där var jag borta nästan hela förra terminen, gick på möten, polisförhör och vice versa men mina mentorer visste på ett ungefär vad som hände.. Eftersom jag varit borta mycket har de resulterat att jag missat en hel del och det har varit extra jobbigt då även skit snack om mig & mitt liv började spridas, folk hittade på anledningar till varför jag var borta och dem betedde sig allmänt sviniga. Jag har fortfarande inte ställt dem mot väggen för låter karma sköta det, haha. - Orkade inte slösa den lilla energin som jag hade då på osäkra människor som inte har något annat liv än att prata om andras och dessutom så vet jag det mesta om deras bakgrund och får väl ha lite översyn på deras beteenden, eller? Nåja tillbaka till min skolgång..

Jag har aldrig varit så dålig som jag varit nu i skolan, men hmm om man tänker efter jag kan inte vara överallt och jag är 16 snart 17 år och det jag gått/går igenom ska ingen behöva göra! Men när jag talade om för min omgivning att jag ville byta linje från Nv fanns ingen vid min sida som supportade mig, alla såg ner på mig som om jag var en misslyckad och dum tjej. Men jag visste vad jag ville och jag visste även hur min skolgång skulle sluta om jag inte gjorde något snarast så jag bött och sket i resten. Det var det bästa valet jag någonsin kunde göra och idag inser dem runt omkring mig det också, men som ni kanske förstår.. inte lätt att stå ensam och nertryckt. Men nu har jag tagit mig igenom veckor efter veckor och jag försöker förbättra mig och se framåt, jag tycker jag lyckats helt okej ändå men tanke på allt som varit och är och jag tänker inte ge mig nu.  

Skolan är toppen bra, sköna lärare och trevlig atmosfär att studera i även om min klass inte varit den lättaste att gå i då skitsnack, mobbning och osv sker men jag skiter fullständigt i alla hys. När jag började trodde jag dessa människor skulle vara ödmjukare och lojalare men min uppfattning  har visat motsatsen på mycket, man ska passa sig för vem man pratar med mm.  ;)

Back to school, nu efter påsken har jag mycket att ta tag i- efter att jag fått beskedet i går att jag har F varning i en kurs pga min 43% frånvaro så förstår ni, har en del att ta upp men det blir inga problem.. Det är egentligen så himla enkelt men när man inte är i skolan så är det svårt att få något gjort. Många ämnen har gått bra så som sv och skrivämnen eftersom de är min starka sida. Men de har varit svårt, har slängts runt över allt och inte haft någon ro men ett annat besked jag fick i går är det nedanför och ni ser det har jag fått då jag gått nu i skolan.. Jag kan om jag vill och om jag går i skolan, så nu efter lovet så är det bara att kämpa in i det sista till sommarlovet och har lovat mig själv att jag inte ska vara borta alls dem sista 9 veckorna nu, men om det är tandläkar tid och så det räknas inte som frånvaro då jag har sjukintyg. Det jag menar att även om de är tufft och jag är hur trött som helst så ska jag slita mig upp ur sängen och gå dit. 

Jag vet att jag ska studera natur efter gymnasiet och jag vet på ett ungefär vad jag vill arbeta med i framtiden men jag låter nu allt stå öppet och saker kan förändras MEN förändrigar betyder inte alltid något dåligt tänk på det. :D




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback